21 سپتامبر

راهنمای انواع مجوزهای مایکروسافت : در حالی که همه می دانند که برای استفاده از محصول مایکروسافت در خانه یا محل کار باید مجوز قانونی داشته باشید ، مجوز از دیدگاه تجاری بسیار پیچیده است. حتی گزینه های صدور مجوز برای محصولات خرده فروشی ، سطح پیچیدگی را اضافه می کند که کاربر معمولی خانه به ندرت به آن نیاز دارد. با توجه به این موضوع ، من میخواستم راهنمای مجوز برای خانواده محصول مایکروسافت را برای شما جمع آوری کنم ، تا کاربران مفاهیم جدیدی را درمورد آنچه که انتظار دارند ارائه دهم.

اخیراً ، من درگیر حسابرسی مایکروسافت شده ام. این یک تجربه جالب بوده است ، تجربه ای که من تاکنون هرگز از آن خلوت نمی کردم. حسابرس سابقاً برای مایکروسافت کار می کرد ، اما در حال حاضر تنها وظیفه خود را برای ممیزی مشتریان مایکروسافت برای اطمینان از انطباق با قراردادهای مجوز شرکت ها می کند. من با او روابط خوبی داشتم و در چنین مدت کوتاهی بسیار آموختم که بعداً به آن خواهم رسید اما به نقل از دوست جدیدم:

پس از ورود به توافق نامه های OEM ، SA ، VL و مجوز ، مجوز مایکروسافت به یک هنر بسیار تاریک تبدیل می شود.

او اشتباه نمی کند. من در گذشته نادان بوده ام ، فکر می کردم وقتی محصولی مانند ویندوز ، ویندوز سرور ، Exchange ، SQL و غیره را خریداری می کنید ، خود را در اختیار دارید و می توانید از آن استفاده کنید. نه کاملا. ممکن است شما محصولات خود را داشته باشید و در برخی موارد مانند سیستم عامل Windows Server ، تعدادی کالای تبلیغاتی را نیز هنگام خرید نرم افزار در فروشگاه ها دریافت کنید. این CAL ها هستند که دیکته می کنند چند نفر می توانند از این محصولات در محیط شما استفاده کنند. اما بگذارید فعلاً کارها ساده باشد.

محصول بسته بندی شده کامل (FPP) یا مجوزهای خرده فروشی

راهنمای انواع مجوزهای مایکروسافت : حداقل این امتیازات حداقل مایکروسافت ارائه شده است. ایده در مورد مجوزهای FPP (که بیشتر به آن خرده فروشی گفته می شود) این است که به فروشگاه می روید یا نرم افزار را بصورت آنلاین خریداری می کنید و همین است. شما مالک آن هستید ، مال شما برای همیشه و یک روز. ویندوز و آفیس مواردی هستند که ممکن است شما در بعضی از نقاط خریداری کرده باشید. شما می توانید نرم افزار را به اندازه دلخواه نصب کنید ، نصب یا حذف کنید ، تا زمانی که فقط در هر زمان فقط روی یک دستگاه نصب شود.

برخی از هزینه های اضافی با مجوزهای Office FPP ممکن است به شما امکان دهد همان نسخه را در دستگاه قابل حمل (لپ تاپ یا رایانه لوحی) برای استفاده توسط صاحب مجوز اولیه نصب کنید. به عبارت دیگر ، شخصی که مجوز را در اولین رایانه رومیزی خریداری و نصب کرده است.

ویندوز سرور به همین روش کار می کند. مجوز را بخرید و از آن به همان تعداد دلخواه برای سخت افزار سرور استفاده کنید ، مادامی که این یک کلید اصلی برای هر قطعه قلع باشد. اما مجوزهای خرده فروشی ویندوز سرور همچنین دارای پنج مجوز دسترسی “رایگان” به مشتری (CAL ، که به زودی آن را پوشش خواهم داد) است که به پنج کاربر یا دستگاه اجازه می دهد تا هر زمان یک بار به آن سرور وصل شوند. CAL حق برقراری ارتباط معتبر با سرور (ها) است. این در شرایطی است که مجوزها پیچیده تر می شوند.

مجوزهای نصب شده

اگر یک رایانه شخصی یا لپ تاپ را از PC World ، Best Buy یا مستقیم از Dell یا HP خریداری کنید ، تقریباً به طور حتم یک سیستم عامل ویندوز نصب شده روی آن را خواهید گرفت. حتی ممکن است بسته به نوع تولید کننده تجهیزات اصلی (OEM) که انتخاب می کنید ، Office را نیز دریافت کنید. این مجوزها به عنوان مجوزهای OEM شناخته می شوند و هزینه آنها همراه با قیمت نهایی رایانه ای است که خریداری می کنید. آنها معمولاً کمی ارزان تر از خرید مجوزهای FPP هستند.

بنابراین ، تفاوت بین مجوزهای خرده فروشی و نصب شده چیست؟ شما نرم افزار را خریداری می کنید و مالک آن هستید ، بنابراین فکر می کنید که از شخصی که دوست دارید استفاده کنید. جواب منفی! مجوز OEM با رایانه ای که با آن خریداری شده بود یا برای اولین بار روی آن نصب شده زندگی می کند و می میرد. بنابراین ویندوز ، آفیس و ویندوز سرور همه به سیستم و پیکربندی سخت افزار آن گره خورده اند. این به عنوان غیر قابل انتقال طبقه بندی می شود. با این وجود ، به جز مادربرد ، می توان قطعات را در سیستم به روزرسانی و جایگزین کرد . مادربرد فقط می تواند جایگزین شود و در صورت عدم وجود مجوز جدید لازم است. و برای حفظ اعتبار مجوز ، شما باید همان مادربرد را از OEM دریافت کنید.

راهنمای انواع مجوزهای مایکروسافت : شما حق دارید سیستم عامل را به نسخه قبلی (نسخه های ویستا ، ۷ و ۸) به محصولی که پیش از آن است ، تغییر دهید. با این حال ، شما باید به همان نسخه پایین بیایید (نسخه های خانگی ، حرفه ای ، تصدی و غیره). بنابراین می توان Windows 8 Pro را به Windows XP Pro تقلیل داد ، ویندوز ۷ Enterprise را می توان به Windows XP Pro کاهش داد زیرا این نسخه مناسب ترین و نسخه در نسخه های XP است. فقط نسخه های خانگی و حرفه ای XP منتشر شد. برنامه های کاربردی قابل کاهش نیست.

راهنمای انواع مجوزهای مایکروسافت : شما می توانید ، هنگام خرید مجوز سرور OEM ، CAL هایی را با آن مجوز سرور خریداری کنید. اما از آنجا که CAL ها به پروانه سرور مرتبط نیستند ، فقط باید اطمینان حاصل کنید که از CAL های کافی برای کاربران و / یا دستگاه ها برای نسخه صحیح (۲۰۰۳ ، ۲۰۰۸ ، ۲۰۱۲ و غیره) سیستم عامل سرور مورد استفاده خود استفاده می کنید. . من قسمت دوم CAL را با جزئیات بیشتر پوشش خواهم داد.

مجوز دوره

اینجا جایی است که مشاغل و سازمانها بازی می کنند. بیشتر شرکت هایی که نیاز به خرید نرم افزار مایکروسافت به صورت عمده دارند و یا نیاز به گزینه های بیشتر ، قابلیت مدیریت و انعطاف پذیری بیشتری دارند ، عموما از مجوز Volume استفاده می کنند. مانند FPP و OEM ، مجوزها دیگر تمام نمی شوند ، اما مایکروسافت گزینه اشتراک را نیز ارائه می دهد. این گزینه منقضی می شود و مجوزهای مرتبط با آن نامعتبر می شوند ، مگر اینکه اشتراک تمدید شود.

شما باید خرید اولیه – حداقل – پنج پروانه را انجام دهید ، اما می توان آنها را در کل مجموعه محصولات مایکروسافت تقسیم کرد. مجوز Windows Server 2012 ، دو مجوز Windows 8 و دو مجوز Office 2013 وجود دارد و شما در آنجا هستید. بعد از آنکه توافق اولیه پنج یا بیشتر انجام شود ، می توانید مجوزهای اضافی را در هر شماره موردنیاز خود بخرید.

تقریباً مانند مجوز OEM ، می توانید نرم افزار را به نسخه قبلی ، همان نسخه ، پایین بیاورید. با این حال ، اکنون شما می توانید برنامه هایی مانند Office را به نسخه قبلی خود ، همان نسخه ، کاهش دهید.
حقوق استفاده قابل حمل نیز به مجوز Volume نیز گسترش می یابد. آیا یک کاربر با دسک تاپ و لپ تاپ دارید؟ بدون هیچ هزینه اضافی از همان مجوز در هر دو دستگاه استفاده کنید! FPP این کار را ارائه می دهد ، اما در دسترس بودن آن محدود است و تا حد زیادی به نرم افزار بستگی دارد.

هم اکنون می توانید مجوز را بین دستگاه ها نیز انتقال دهید! اگر سرور SQL دارید که می میرد ، یک سرور جدید بسازید یا خریداری کنید و مجوز SQL Server را به سرور جدید منتقل کنید.

سرانجام ، مانند مجوز OEM ، مجوز Volume ارزان تر از FPP است زیرا فقط رسانه دریافت می کنید ، و یک محصول بسته بندی شده نیست.

من یک جدول کوتاه را برای شما قرار داده ام که در آن سه نوع مجوز را به شما می دهد.

 قابل تخریبقابل انتقالقابل حمل
 سیستم عاملبرنامه هابرنامه های سرورسیستم عاملبرنامه هابرنامه های سرورسیستم عاملبرنامه هابرنامه های سرور
نصب شدهآرهنهآره*نهنهنهنهنهنه
FPPنهنهنهآرهآرهآرهنهآره*نه
VLآرهآرهآرهآرهآرهآرهآرهآرهآره

آیا این امکان وجود دارد بستگی به حقوق استفاده از مجوز برنامه های فردی دارد

این یک مرور کلی گسترده از ویژگی های هر نوع مجوز است. اگرچه این ممکن است ساده به نظر برسد ، پس از صدور مجوز دوره و تا حدی مجوز OEM بازی ، مایکروسافت می تواند CAL و اطمینان نرم افزار را به مخلوط اضافه کند که می تواند واقعاً باعث سردرگمی امور شود.

در قسمت دوم راهنمای ما ، به بررسی تضمین نرم افزار ، مجوزهای دسترسی به مشتری ، همراه با مجوزهای چند برابر و مجوزهای محیط مجازی خواهیم پرداخت.

دیدگاه بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.